top of page
Szukaj
  • Zdjęcie autoraSzymon

Camino 7 - relacja z budowy

Dobrą ramę do budowy drona FPV służącego do nagrywania przyzwoitej jakości video cechują między innymi: maksymalnie wysoka sztywność, niska masa własna, odporność na uszkodzenia podczas upadków i uderzeń czy też brak widocznych śmigieł w obrazie z kamery HD. Ponadto dobrze było, aby rama taka była przystosowana do zamontowania różnego rodzaju komponentów takich jak analogowy lub cyfrowy system przesyłu obrazu oraz aby jej producent zapewniał długoletnią dostępność karbonowych części wymiennych takich jak choćby ramiona. Dodatkową zaletą jest dostępność darmowych modeli 3D do wydrukowania, pozwalających na dostosowanie ramy do własnych potrzeb. Większość z tych kryteriów wydaje się spełniać rama Camino 7, austriackiego producenta rotor-service.at. która posłużyła nam do budowy szybkiego, 7 calowego cruisera wyposażonego w GPS, system DJI FPV oraz świetnie współpracujące z GyRoflow GoPro Hero 8 Black. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z budowy.


Camino 7, to dosyć lekka konstrukcja ważąca po skręceniu nieco ponad 163 gramy (bez śrub mocujących silniki). Masa wraz ze śrubami silników, które są dostarczane wraz z ramą to około 171 gram. Grube, 8mm ramiona są skręcane za pomocą pojedynczych śrub m3 oraz specjalnej śruby centralnej, która łączy ze sobą wszystkie 4 ramiona. Geometra ramy to oczywiście dead cat, z zachowaniem relatywnie niskiego odsunięcia tylnych silników do tyłu. Odległość przednich silników od osi ramy jest nieco większa niż tylnych, jednak został tu zachowany umiar, dzięki czemu dron powinien dobrze się sprawować również podczas akrobacji. Śruby mocujące stack nie przechodzą przez ramiona, a jedynie przez środkową płytę ramy, dzięki czemu znacznie mniej wibracji od ramion przedostanie się do żyroskopu. Zarówno dolna, środkowa jak i górna płyta są wykonane z karbonu o grubości 2 mm. Wzmocnienia ramion wykonane zostały z karbonu o grubości 3 mm. Camino 7 posiada w centralnej części zarówno otwory montażowe na stack 30.5x30.5 mm jak i na stack 20x20 mm. W tylnej części znajdziemy miejsce na dowolny, analogowy VTX 5.8 GHz jak i na system do transmisji cyfrowej Caddx Vista lub pełny DJI Air Unit. Na uwagę zasługuje fakt, iż w tym ostatnim przypadku producent ramy dostarcza specjalne śruby w rozmiarze M1.6x8mm, dedykowane do montażu DJI Air Unit bez dodatkowych akcesoriów. Rama przewiduje montaż zarówno standardowej kamery fpv od DJI (20 mm) jak i kamer w rozmiarze micro (19 mm).


Miejsce na kable zasilające oraz na kondensator przewidziano w przedniej części ramy, pomiędzy stackiem a kamerą FPV. Niestety przy użyciu stacka w rozmiarze 30.5x30.5 mm ilość pozostałego miejsca jest mocno ograniczona i nie każdy kondensator dedykowany do napięcia 35V i o pojemności 470 uF będzie pasował, a o wyższych pojemnościach możemy w ogóle zapomnieć. Oczywiście rozwiązaniem tego problemu może być wykorzystanie ESC oraz FC w rozmiarze mini, z rozstawem otworów mocujących 20x20 mm.


Przy zastosowaniu pełnego modułu DJI Air Unit miejsca w tylnej części jest jak na lekarstwo, dlatego oba pigtaile łączące nadajnik video z antenami wystają nieco na zewnątrz, przez co są narażone na uszkodzenia. Rozwiązaniem mogą być nieco krótsze przewody o długości 6 zamiast 10 cm. Dron został wyposażony odbiornik Crossfire NanoRX, który zmieścił się tuż nad VTX Air Unit. Ciasnota w tylnej części sprawia jednak, iż z jednoczesnym pomieszczeniem tak dużego nadajnika video, odbiornika typu Crossfire Diversity NanoRX oraz dwóch pasków trzymających baterie może już być problem. W dniu pisania tego artykułu o kupnie Diversity NanoRX w rozsądnej cenie można tylko pomarzyć, dlatego poniekąd problem sam się rozwiązał. Drobnej korekty może wymagać również wydruk 3D odpowiedzialny za mocowanie anten oraz odbiornika. Uchwyt na GPS (HGLRC M80 Pro) stanowi jednocześnie uchwyt anteny typu immortal T. Kąt nachylenia GPSa to 20 stopni, czyli dokładnie tyle, ile wynosi najmniejszy kąt, pod jakim możemy ustawić GoPro za pomocą dedykowanych i dostępnych na Thingiverse.com uchwytów.


AUW opisanego przez nas drona wraz z baterią LiPo 6S 1800 mAh (CNHL), kamerą GoPro Hero 8, dwoma paskami do baterii, buzzerem LiPo oraz nieco przydługawym kablem zasilającym wyniosła 1018 gram. Niestety montaż większej baterii jest mocno utrudniony. Bateria pokroju LiPo 6S 3300 mAh z jednej strony będzie kolidować z GoPro, z drugiej z antenami. Przy pierwszym locie dron sprawia wrażenie bardzo żwawego i jedynie nieco niższy ton wydawanych przez śmigła dźwięku zdradza, że lata się czymś znacznie większym niż tradycyjne 5 cali. Średnia prędkość przelotu przy raczej spokojnym locie to jakieś 85 km/h. Dużo. A to dlatego, iż wspomniany kąt nachylenia GoPro jest dosyć agresywny i wynosi minimum 20 stopni z możliwością regulacji aż do 40 stopni.


Camino 7 bez wątpienia stanowi ciekawą alternatywę dla popularnych dronów w rozmiarze 7 cali od iFlight, AOS czy też RekonFPV. Czy jest to jednak odpowiednia rama do budowy drona typu long range? Z jednej strony Camino 7 jest lżejsze od konkurencji, z drugiej rama ta jest bardzo ciasna co utrudnia montaż dużej baterii. Jak sprawdzi się latając w Krakowskiej Szkole FPV? Damy Wam znać jak tylko pogoda pozwoli przeprowadzić porządne testy.


Poniżej zamieszczamy listę wykorzystanych przez nas komponentów gdyby ktoś z Was chciał się zainspirować.


Rama: Camino 7

Silniki: T-Motor F90, 1300 kV

FC: T-Motor F722 HD

ESC: T-Motor F55 Pro II

VTX: DJI Air Unit + kamera DJI FPV

Anteny: DJI (są za krótkie, zostały wymienione na TrueRC Singularity Long)

RX: TBS Crossfire NanoRX

GPS: HGLRC M80 Pro

Buzzer: JHE42B_S

Śmigła: Gemfan 7037


Nasze wpisy są darmowe i nie służą do zarabiania. Jeśli jednak ten wpis był dla Ciebie pomocny będzie nam bardzo miło, jeśli postawisz nam kawę. Zebrane pieniądze pozwolą nam na utrzymanie i dalszy rozwój strony. Dzięki!



157 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page