Szukaj
  • Szymon

5 zasad w lotach long range/mid range – jak latać by nie stracić drona

Zaktualizowano: 27 mar

Przeglądając dostępne w sieci nagrania o tematyce FPV łatwo natknąć się na pilotów dronów latających na odległości wynoszące nierzadko nawet w okolicach 5-8 kilometrów. Doskonałym przykładem jest tutaj niejaki FalconRad, którego przeloty jak i udzielone rady stanowią źródło inspiracji oraz wiedzy dla wielu pilotów pragnących zobaczyć za pomocą drona jeszcze więcej niż dotychczas. Granica między lotami long range a mid range jest nieco umowna. Spotkałem się z zapisami, iż wszystkie loty między 1-5 km to loty typu mid range, a long range zaczyna się dopiero powyżej 5 km. Dla innych prawdzie long range zaczyna się dopiero powyżej 13,3 km, czyli na odległościach nieosiągalnych dla systemu DJI FPV. Warto jednak zauważyć, iż odległość taka jest dla większości kopterów w ogóle nie osiągalna, a dotyczy przede wszystkim skrzydeł z podglądem FPV. Zastanowić można się również nad tym czy odległość ta ma być zmierzona w linii prostej między pilotem a dronem, czy też ma stanowić dystans jaki pilot musi pokonać po ewentualnym upadku drona odzyskać swoją zgubę. W wysokich górach upadek na odległości 2 km zmierzonej w linii prostej może oznaczać np. 6 kilometrową wędrówkę po swój sprzęt z uwagi na nachylenie oraz brak dostępności danego miejsca.



Bez względu na to czy latamy long range czy mid range pokonanie nawet 500 metrów w bardzo trudnym terenie typu strome zbocze lub ogromny teren pełen podmokłych łąk czy bagien może okazać się nie lada wyczynem, zwłaszcza jeśli dodatkowo ma się na plecach cały przyniesiony sprzęt, czyli plecak pełen baterii, aparaturę, gogle, narzędzia, zapasowe śmigła i inny niezbędny do lotów FPV szpej. Nie wspominam tu już nawet o awaryjnym lądowaniu w wodzie, gdzie o odzyskaniu drona najczęściej nie ma mowy.


Jak więc uniknąć strat lub długich, stresujących wędrówek po „zwłoki” swojego drona oraz jak zwiększyć swoje szanse na odnalezienie go? Przede wszystkim drony long range oraz mid range muszą być zbudowane z możliwie najlepszych komponentów, tu nie ma mowy o kompromisach, gdyż pójście nawet na najmniejsze ustępstwa może się srogo zemścić. Gdy już jednak mamy swojego ukochanego drona typu long range warto dodatkowo pamiętać o kilku istotnych elementach ułatwiających bezpieczny lot w obie strony(!) jak i ewentualne odnalezienie drona. Poniżej 5 najważniejszych zasad.


1. Dobierz punkt startowy i zaplanuj trasę


Punkt z którego sterujemy dronem nie może być silnie zasłonięty drzewami oraz skałami. Nawet jeśli nasz dron przez większość lotu jest w linii wzroku może się zdarzyć, iż zauroczeni widokiem lub coraz większą wartością pokonanego dystansu skręcimy za bardzo w którąś stronę i pomiędzy naszym odbiornikiem w goglach a nadajnikiem VTX znajdzie się kilka drzew lub kawałek górki, które skutecznie zablokują sygnał. Warto również przynajmniej wstępnie zaplanować trasę drona i skupić się na locie w konkretny punkt widoczny najlepiej gołym okiem z punktu startu.


2. Sprawdź nagrywanie obrazu z gogli


Temat wydaje się jasny. Nagrany na kartę pamięci obraz z kamery FPV możemy wykorzystać do odnalezienia drona, który spadł gdzieś daleko. Aby jednak tak się stało, nasze gogle muszą zacząć nagrywać. Wiele współczesnych gogli samoistnie zaczyna nagrywanie w momencie gdy wykryją sygnał wideo pochodzący naszego drona. Czy jednak dzieje się tak za każdym razem? Praktyka pokazuje, że nie. Nawet poprawnie wykalibrowane gogle (nie wszystkie gogle wymagają kalibracji) niekiedy potrafią zrobić na złość i nie rozpoczynają nagrywania. Warto więc sprawdzić to tuż przed wystartowaniem. Osobną kwestią jest nagły brak miejsca na karcie pamięci. Tutaj pomocne jest nadpisywanie plików wideo, jednak po włączeniu takiej opcji warto sprawdzić czy działa ona poprawnie. Możliwe, iż poprawny zapis oraz nadpisywanie zaczną działać dopiero po sformatowaniu karty pamięci. Jeszcze inną sprawą jest samo zasilanie gogli. Warto dwukrotnie upewnić się, że nie braknie nam prądu zasilającego gogle (podobnie jak i radio).


3. Użyj buzzera z własną baterią


Tani i lekki element (na przykład taki), który może znacząco przyczynić się do odzyskania drona. Jeśli po upadku w dronie wypnie się bateria, ten jeszcze przez kilka godzin będzie rozpaczliwie wołał o pomoc przez co odnalezienie go nawet w wysokiej trawie czy gęstych zaroślach będzie możliwe. Jeśli dron jest wyposażony dodatkowo w kamerkę GoPro warto upewnić się, że jest ona skonfigurowana pod kątem połączenia z telefonem/piloten zdalnego sterowania. Jeśli będziemy odpowiednio blisko takiej kamery możliwe będzie uruchomienie jej buzzera co dodatkowo zwiększa szanse na odnalezienie drona lub samej kamery, jeśli po upadku odczepiła się od quada.


4. Skontroluj elementy drona


Oczywiste jest, że dron typu long range musi być sprzętem pewnym i godnym zaufania. Po zbudowaniu trzeba więc sprawdzić czy lata, jak lata oraz czy wraca samoistnie w naszą stronę po utracie RC Linku lub po aktywowaniu funkcji RTH (return to home) oraz czy wskaźnik napięcia/prądu jest poprawnie wykalibrowany. Jednak przed każdym lotem warto zadać sobie pytanie, czy w dronie od ostatniego, udanego lotu dokonano jakichkolwiek, nawet najmniejszych zmian. Nowe śmigła, nowa, większa bateria, lżejsze mocowanie modułu GPS, nowa kamera FPV i wiele, wiele innych rzeczy może sprawić, że dron najzwyczajniej w świecie spadnie, lub że niezbędne będzie aktywowanie trybu RTH. Dlaczego? A co jeśli po wyminie kamery FPV wtyczka od kamerki nie została wpięta z wystarczającą siłą? A co jeśli nowa, większa bateria mieści się „na styk” i przy szybszym locie w dół jedno ze śmigieł zacznie jednak jej dotykać, a następnie się odkręci? (przetestowane na własnej skórze). A co jeśli nowe śmigła to jakeś leżaki magazynowe, które rozpadną się przy mocniejszym dodaniu gazu (groźne szczególni zimą)? W dronie typu long range każda zmiana wymaga wpierw sprawdzenia w locie na krótki dystans, w łatwym terenie, najlepiej z dużą ilością akrobacji. Jeśli coś ma się odkręcić lub odczepić to niech się odkręca lub odczepia gdy mamy szansę drona łatwo odnaleźć.


5. Zapisuj logi GPS


Warto upewnić się, że nasze radio poprawnie zapisuje logi telemtrii na karcie pamięci. Dzięki takim logom w aplikacji Mapy Google łatwo możemy wpisać współrzędne GPS drona. Funkcja zapisu logów jest dostępna w każdym radiu z OpenTX oraz Edge TX. Aby otworzyć taki plik musimy jednak dysponować komputerem. Na szczęście w zakładce „Telemetria” w ustawieniach naszego radia nawet po uracie zasilania w dronie wyświetlana jest ostania znana współrzędna GPS. Ponadto dostępne są również zewnętrzne aplikacje i widgety jak na przykład GPS Widget, które wyświetlają na ekranie radia ostanie zapamiętane współrzędne GPS drona jak i pokazują pokonany całkowity dystans czy też orientacyjną odległość drona od punktu startu. Alternatywnie, jeśli dron wyposażony jest w odbiornik TBS Crossfire diversity nanorx zasilany dodatkową zewnętrzną baterią 1S radio może otrzymywać cykliczne powiadomienia ze współrzędnymi (tak zwany beacon mode).


Do lotów typu long range nie trzeba posiadać aż tak wysokich umiejętności w sterowaniu dronem jak w przypadku lotów wyścigowych czy też freestyle. Od pilota wymagane jest jednak niesamowite opanowanie (podczas lotu 2 sekundy bez obrazu trwają całą wieczność) oraz doskonała znajomość własnego sprzętu.

64 wyświetlenia1 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie